آیا کمردرد می تواند باعث یبوست شود؟ علل هر دو و نحوه درمان
نوشته شده توسط : ایران ماداس

کمردرد و یبوست می‌توانند نشانه‌های یک بیماری یا علائم نامرتبط باشند که همزمان رخ می‌دهند. اگر هر دو علامت با هم ظاهر شوند، فرد باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد. کمردرد یک منبع قابل اعتماد گسترده است و معمو�...


 

کمردرد و یبوست می‌توانند نشانه‌های یک بیماری یا علائم نامرتبط باشند که همزمان رخ می‌دهند. اگر هر دو علامت با هم ظاهر شوند، فرد باید با یک متخصص مراقبت های بهداشتی تماس بگیرد.

کمردرد یک منبع قابل اعتماد گسترده است و معمولاً بدون درمان برطرف می شود.

یبوست نیز یک منبع قابل اعتماد رایج است و افراد معمولاً می توانند آن را در خانه درمان کنند. با این حال، اگر یبوست و کمردرد با هم اتفاق افتاد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی کلیک کنید

این مقاله بررسی می کند که آیا کمردرد می تواند باعث یبوست شود یا خیر. همچنین شرایطی را بررسی می‌کند که هم علائم، علل فردی بالقوه و گزینه‌های درمانی را ایجاد می‌کنند.

آیا کمردرد می تواند باعث یبوست شود؟

گاهی اوقات علت کمردرد می تواند منجر به یبوست شود. این می تواند به دلیل تومور یا رشد رخ دهد.

به گفته موسسه خیریه بریتانیایی Cancer Research UK، اگر یک تومور به اعصاب نخاع فشار بیاورد، می تواند حرکت روده را متوقف یا کند کرده و منجر به یبوست شود.

انجمن جراحان کولون و رکتوم آمریکا بیان می کند که رشد و تومور در روده بزرگ نیز می تواند باعث یبوست شود.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این موارد کمتر باعث ایجاد یبوست می شوند و هر کسی که نگرانی دارد باید با پزشک تماس بگیرد.

شرایطی که می تواند هر دو علامت را ایجاد کند
یبوست می تواند منجر به کمردرد شود. درد زمانی رخ می دهد که توده مدفوع بر روی اعصاب قسمت پایین کمر فشار می آورد که اعصاب خاجی نامیده می شود.

موارد زیر نمونه هایی از شرایطی است که می تواند همزمان باعث یبوست و کمردرد شود:

جهت مشاهده و خرید انواع بالابر بیمار (لیفت بیمار) کلیک کنید

انسداد روده: انسداد روده ممکن است به دلیل تجمع مدفوع سفت در روده یا به دلیل فشار یا انقباض چیزی روده و جلوگیری از حرکت مدفوع به سمت جلو رخ دهد.
آندومتریوز: در افراد مبتلا به آندومتریوز، بافتی که به طور معمول رحم را می پوشاند در سایر نقاط بدن از جمله لوله های فالوپ، تخمدان ها، روده و مثانه شروع به رشد می کند. یک مقاله معتبر در سال 2020 اشاره می کند که شایع ترین علائم شامل کمردرد، درد زیر شکم و گرفتگی شدید قاعدگی است.
فیبرومیالژیا: افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً افزایش حساسیت به درد، درد در سراسر بدن، مشکلات خواب، خستگی و علائم گوارشی را تجربه می‌کنند. کمردرد یک علامت شایع است.
بیماری التهابی روده (IBD): IBD شامل کولیت اولسراتیو و بیماری کرون است. این شرایط می تواند باعث التهاب روده شود که منجر به اسهال و یبوست می شود. علاوه بر این، یک مقاله معتبر در سال 2019 اشاره می کند که IBD با اسپوندیلیت آنکیلوزان، یک آرتریت التهابی که بر ستون فقرات تأثیر می گذارد، ارتباط دارد.
سندرم روده تحریک پذیر (IBS): علائم IBS اغلب شامل یبوست، اسهال یا هر دو و همچنین نفخ شکم و گرفتگی است. کمردرد می تواند از علائم IBS باشد.
اختلالات کبدی: اختلالات کبدی مانند سرطان، سیروز و هپاتیت می توانند علائمی مانند تهوع، یبوست، درد و تورم شکم و خارش ایجاد کنند. محل کمردرد بستگی به اختلال کبدی دارد. به عنوان مثال، محققان یک مطالعه در سال 2015 دریافتند که کمردرد یکی از علائم رایج سیروز است. کمردرد همراه با التهاب کبد معمولاً در قسمت بالای کمر در سمت راست رخ می دهد.

جهت مشاهده و خرید انواع ایست آسان (ایزی استند easy stand) کلیک کنید
سرطان لوزالمعده: سرطان پانکراس معمولاً در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی کند. با این حال، با پیشرفت آن، فرد ممکن است طیفی از علائم مانند خارش پوست، کمر درد، درد شکم و مشکلات گوارشی را تجربه کند. درمان سرطان لوزالمعده می تواند باعث یبوست شود و در صورت شدید منجر به کمردرد شود.
سایر سرطان ها: سرطان هایی که به استخوان متاستاز داده اند، مانند سرطان سینه، می توانند منجر به کمردرد شوند.

افراد در صورت داشتن یبوست و تجربه کمردرد باید در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرند منبع مورد اعتماد.

علل دیگر
بارداری همچنین می تواند با هم باعث کمردرد و یبوست شود. کمردرد می تواند به دلیل افزایش فشار اضافی روی کمر جنین در حال رشد ایجاد شود و افزایش سطح پروژسترون می تواند منجر به یبوست شود.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید

افزایش سن همچنین می تواند منجر به افزایش بروز درد و یبوست شود. این می تواند ناشی از انتخاب های رژیم غذایی، داروها، و کمبود ورزش، از جمله دلایل دیگر باشد.

علاوه بر این، با بالا رفتن سن، دیسک‌های پشت او انعطاف‌پذیری و مایع خود را از دست می‌دهند، که منبع مورد اعتماد توانایی جذب ضربه را کاهش می‌دهد و در نتیجه به کمردرد کمک می‌کند.

سوال:
چقدر احتمال دارد که کمردرد و یبوست ناگهانی ناشی از نوعی سرطان باشد؟

ناشناس
پاسخ:
کمر درد یک بیماری بسیار شایع است و به احتمال زیاد مربوط به یک مشکل اسکلتی عضلانی است. سرطان ها به ندرت از پشت شروع می شوند، اما می توانند از جای دیگری به پشت سرایت کنند. با این حال، این درد معمولاً یک درد به تدریج بدتر می شود. این در مورد یبوست مربوط به سرطان نیز یکسان است. به طور معمول یبوست مربوط به سرطان یک شروع تدریجی است. همچنین، هنگامی که کمردرد و یبوست وجود داشته باشد، اغلب علائم بیشتری مانند کاهش وزن، تعریق شبانه و خستگی وجود خواهد داشت.

آنجلا ام. بل، MD، FACP

علل شایع یبوست


علل یبوست می تواند متفاوت باشد.

موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی (NIDDK) اشاره می‌کند که برخی از علل یبوست عبارتند از:

جهت مشاهده و خرید انواع گیت ترینر کلیک کنید

رژیم غذایی کم فیبر
کم آبی بدن
کمبود فعالیت بدنی
اختلالات کف لگن
سندرم روده تحریک پذیر و بیماری روده تحریک پذیر
انسداد در روده
داروهایی که به عنوان یک عارضه جانبی یبوست دارند
کم کاری تیروئید یا تیروئید کم کار
فردی که سابقه آسیب نخاعی، آسیب مغزی تروماتیک یا جراحی روی کولون دارد نیز ممکن است بیشتر از افراد دیگر در معرض یبوست باشد.

در اینجا با یبوست و علل آن بیشتر آشنا شوید.

علل شایع کمردرد


کمردرد می تواند حاد باشد، یعنی زمانی که درد چند هفته طول بکشد و بدون درمان یا مزمن برطرف شود. کمردرد مزمن معمولاً 12 هفته یا بیشتر طول می کشد.

برخی از دلایل کمردرد عبارتند از:

فتق دیسک: فتق یا برآمدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از دیسک‌هایی که بین استخوان‌های ستون فقرات را بالشتک می‌کند، شروع به برآمدگی می‌کند. سپس این دیسک روی اعصاب نخاعی فشار می آورد که می تواند باعث درد و ناراحتی در ناحیه کمر شود.
اسکولیوز و سایر مشکلات اسکلتی: اسکولیوز و لوردوز، یک انحنای ستون فقرات خاص کمر، می تواند باعث کمردرد شود.
تنگی ستون فقرات: تنگی ستون فقرات زمانی رخ می دهد که استخوان های ستون فقرات شروع به باریک شدن می کنند، معمولاً به دلیل آسیب یا پیری. باریک شدن فشار اضافی بر روی اعصاب نخاعی وارد می کند که می تواند باعث درد شود و بر حس تأثیر بگذارد.
رگ به رگ شدن: رگ به رگ شدن زمانی رخ می دهد که فرد رباط های کمر خود را بیش از حد کشیده و در نتیجه آسیب ببیند.
کشیدگی: زمانی که فرد تاندون یا عضله پشت خود را پاره می کند، کشیدگی ایجاد می شود.
تومورهای ستون فقرات: تومورهای ستون فقرات می توانند به اعصاب ستون فقرات فشار وارد کنند و در نتیجه باعث درد و ناراحتی شوند.
رادیکولوپاتی: رادیکولوپاتی کمر زمانی رخ می دهد که عصب فشرده، تحریک شده یا ملتهب شود. علائم شامل درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در یک یا هر دو طرف بدن است.
سیاتیک: سیاتیک به دلیل فشرده شدن عصب سیاتیک که از باسن به سمت پا حرکت می کند رخ می دهد. این نوعی رادیکولوپاتی است.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت کششی غلتکی کلیک کنید

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید


منبع معتبر NIDDK توصیه می کند که اگر فردی با هم درد کمر و یبوست داشت یا حملات مکرر یبوست یا موارد غیرقابل توضیح کمردرد را تجربه کرد، فوراً به پزشک مراجعه کند.

درمان های خانگی عمومی


اگر کمردرد و یبوست به دلیل یک بیماری زمینه‌ای با هم اتفاق بیفتند، پزشک درمان مناسب را توصیه می‌کند.

در موارد کمتر جدی، چندین کار وجود دارد که فرد می تواند در خانه برای تسکین یبوست و کمردرد زمانی که با هم اتفاق می افتد انجام دهد:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) را امتحان کنید: این داروها می توانند به تسکین درد کمک کنند. نمونه هایی از NSAID ها شامل ایبوپروفن و ناپروکسن هستند.
درگیر فعالیت بدنی کم تاثیر باشید: طبق تحقیقات سال 2019، ورزش یک گزینه درمانی موثر برای یبوست است. ورزش های ملایم نیز می توانند به درمان کمردرد کمک کنند.

جهت مشاهده و خرید انواع تخت ایستا کلیک کنید
مقدار زیادی آب بنوشید: آب می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و آن را نرم تر و راحت تر دفع کند.
نرم کننده ها و ملین های مدفوع بدون نسخه را امتحان کنید: اینها مدفوع را راحت تر دفع می کنند.
فیبر بیشتری بخورید: اگرچه بدن فیبر را هضم نمی کند، اما این ماده مغذی می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد. افزایش حجم، روده ها را تحریک می کند و باعث می شود مدفوع راحت تر در امتداد دستگاه گوارش حرکت کند.
گرما یا کیسه های یخ پوشیده از پارچه را روی کمر بمالید: استفاده از کیسه های سرد یا گرم می تواند به تسکین عضلات ملتهب و کاهش درد کمک کند.
اگر علایم با وجود درمان های خانگی باقی بماند، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

رفتار
یک متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است موارد زیر را برای درمان علل کمردرد و یبوست توصیه کند.

علت گزینه های درمانی
انسداد روده متخصصان مراقبت های بهداشتی درمان حمایتی از جمله منبع مورد اعتماد را توصیه می کنند:
• دارو
• مشاهده
• لوله بینی معده
• عمل جراحي
درمان آندومتریوز شامل داروهای منبع قابل اعتماد، مانند کنترل بارداری هورمونی و داروهای ضد درد است. در موارد شدید، جراحی ممکن است یک گزینه باشد.
درمان فیبرومیالژیا شامل منبع قابل اعتماد:
• داروها، مانند مسکن ها
• ورزش هوازی
• تمرینات تقویت عضلات
• مدیریت استرس، از جمله یوگا و ماساژ
• بهداشت خواب خوب
• رفتار درمانی شناختی
بیماری التهابی روده درمان شامل داروهایی مانند سرکوب کننده های سیستم ایمنی و جراحی است.
درمان بیماری روده تحریک پذیر شامل منبع مورد اعتماد:
• کورتیکواستروئیدها
• آمینوسالیسیلات ها
• تعدیل کننده های ایمنی
• داروهای بیولوژیک
اختلالات کبدی درمان به شرایطی بستگی دارد که بر کبد تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، درمان سرطان کبد شامل منبع مورد اعتماد است:
• عمل جراحي
• فرسایش
• آمبولیزاسیون
• پرتو درمانی
• درمان دارویی هدفمند
• ایمونوتراپی
• شیمی درمانی

جهت مشاهده و خرید انواع ویلچر سی پی CP کلیک کنید

درمان هپاتیت بستگی به نوع ابتلای فرد دارد. هپاتیت حاد ممکن است بدون درمان برطرف شود. جراحی و سایر روش های پزشکی می تواند به درمان هپاتیت مزمن کمک کند.
سرطان پانکراس مانند سرطان کبد، درمان ممکن است شامل منبع مورد اعتماد باشد:
• عمل جراحي
• فرسایش
• آمبولیزاسیون
• پرتو درمانی
• شیمی درمانی
• درمان هدفمند
• ایمونوتراپی
خلاصه
کمردرد و یبوست دو حالتی هستند که ممکن است به دلیل یک بیماری یا در نتیجه دلایل نامرتبط با هم ایجاد شوند.

جهت مشاهده و خرید انواع کالسکه سی پی CP کلیک کنید

اگر علائم شدید باشد یا بیش از چند هفته ادامه یابد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.





:: بازدید از این مطلب : 244
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: